PRAVA I ZAHTJEVI ISPITANIKA – OSOBE ČIJI OSOBNI PODACI SE PRIKUPLJAJU
Prvenstveno je bitno napomenuti da svaka informacija koja se pruža ispitaniku mora biti sažeta, lako dostupna i razumljiva, izražena na jasan i jednostavan način i na jednostavnom jeziku te ako je moguće, koristiti čak i vizualizaciju radi lakšeg prenošenja informacija.
Pri samoj obradi podataka ispitanik mora biti informiran o postupku i načinu obrade te njegovim svrhama, kao i o svim podacima voditelja obrade, eventualnog izvršitelja obrade te trećim osobama koje bi se mogle pojaviti kod ispunjenja svrhe korištenja osobnih podataka, a koje informacije ispitaniku mora pružiti voditelj obrade.
Kada se prikupljaju osobni podaci ispitanika, mora ga se obavijestiti o tome je li obvezan pružiti takve podatke i koje su posljedice ako ih ne pruži. Npr. kupac na web shopu treba dati podatke o imenu i prezimenu, adresi dostave i kontakt. Bez toga, nećete moći dostaviti mu naručeni artikl iz ugovornog odnosa. S druge strane, ni u kojem slučaju vam nije potrebna fotografija kupca radi identifikacije te tada za takav ugovorni odnos,ispitanik nema nikakvih posljedica ako isto ne pruži kao podatak za koji navodite da je „neophodan“.
Ukratko, ispitanik ima pravo dobiti potvrdu obrađuju li se uopće njegovi podaci, koji su to točno podaci kojima raspolaže voditelj obrade, u koju svrhu ih obrađuje, koje kategorije osobnih podataka, o eventualnim primateljima podataka, razdoblju na koje se podaci pohranjuju, o pravu na podnošenje pritužbe nadzornom tijelu, ako podaci nisu prikupljeni od ispitanika – pravo na saznanje izvora odakle su preuzeti, o eventualnoj izradi profila, itd.
Prava ispitanika, prema Uredbi, su sljedeća:
- pravo na jednostavnu, lako razumljivu privolu
- pravo na ispravak osobnih podataka
- pravo na uskratu obrađivanja osobnih podataka
- pravo na zaborav
- pravo na ograničenje obrade osobnih podataka
- pravo na prenosivost podataka
- pravo na prigovor
- pravo na naknadu štete.
Privola je izjava ispitanika, koju možete ispitaniku i sami ponuditi u određenoj formi. Međutim, ta forma mora biti izrazito jednostavna, lako razumljiva svakom prosječnom čovjeku, mora biti dobrovoljna, dana u točno određenu svrhu i nedvojbena. Na zahtjev nadležnog tijela, dužni ste privolu svake osobe ispitanika čije podatke sadržite u Zbirci osobnih podataka, imati na raspolaganju kako bi isti mogli u nju izvršiti uvid. Ona može biti dana papirnato ili elektronskim putem.
Ispitanik ima pravo ishoditi ispravak netočnih podataka od vas, kao voditelja obrade, bez odgađanja, ali isto tako i pravo dopuniti nepotpune podatke, pa makar davanjem i dodatne privole. Isto tako, ispitanik ima pravo tražiti brisanje svojih osobnih podataka kod vas, kao voditelja obrade, bez odgađanja. U tom slučaju dužni ste njegove podatke obrisati, osim ako ne postoji druga osnova po kojoj ste dužni iste čuvati ili obrađivati na drugi način. Međutim, isto morate imati propisano politikama i procedurama, s navedenim osnovama, rokovima, mjestima
čuvanja i dr.
Ispitanik može osporavati točnost osobnih podataka koje vodite, može tražiti da ih vodite isključivo radi postavljanja ili ostvarivanja njegovih pravnih zahtjeva prema Vama i ostalim sličnim slučajevima.
Nadalje, ispitanik ima pravo dobiti svoje osobne podatke od vas, kao voditelja obrade i prenijeti ih drugom voditelju obrade (npr. promjena providera) ili zatražiti od vas da to učinite, ako je to tehnički izvedivo i postoji privola i zahtjev ispitanika. Najvažnije u cijeloj priči je da svaki ispitanik ima pravo uložiti prigovor vama kao voditelju obrade, na način obrade svojih osobnih podataka, odnosno izvršiti prijavu po navedenom, nadležnoj Agenciji, o nezakonitosti vašeg postupanja.
I tu je ključno imati educiranog službenika za zaštitu osobnih podataka, dobre temelje za brzo iznalaženje odgovora te pripremljenu dokumentaciju kojom potkrepljujete svoje tvrdnje, odnosno obranu, kako prema ispitaniku, tako i prema nadzornom tijelu, kako biste izbjegli kazne, odnosno kako ne biste bili ni podložni eventualnim manipulacijama.
Ako je ispitaniku nastala šteta, radi vašeg nezakonitog postupanja s njegovim osobnim podacima (npr. prenošenje njegovih osobnih podataka drugom voditelju obrade, a bez pravnog temelja), isti ima pravo naknadu nastale štete, temeljem Zakona o obveznim odnosima, a pred nadležnim sudom, sukladno zakonskim procedurama i ispunjenim pretpostavkama koje zakon nalaže.
Za korištenje svim svojim pravima, ispitanik ima pravo u vezi svakog pojedinačnog prava, voditelju obrade postavljati zahtjeve. Sa zahtjevima ispitanika potrebno je rukovati oprezno, brižljivo te na svaki odgovoriti u roku od 30 dana od dana zaprimanja zahtjeva. Ovaj rok može se eventualno produžiti za dodatna 2 mjeseca, ako bi postojalo previše zahtjeva za obrade i isti predstavljaju složenu stvar za rješavanje, ali se u tom slučaju svakih mjesec dana o produženju roka mora obavijestiti ispitanika.
Podaci o službeniku za zaštitu osobnih podataka, izvršiteljima obrade te svim ostali podacima, kao svrha obrade podataka, legitimni interes, kategorija primatelja podataka, razdoblje na koje se pohranjuju podaci (ili kriteriji ako se ne može točno odrediti), postojanje prava ispitanika na pristup, ispravak, brisanje podataka, ograničavanje obrade podataka ispitanika, pravo na ulaganje prigovore te na prenosivost podataka, povlačenje privole, pravo na podnošenje prigovora, je li uvjet za izvršenje ugovora ili zakonska obveza, obavijest o eventualnoj izradi profila, moraju ispitaniku biti dostupni na lak način.
Također, svako odgađanje i obavijest o nemogućnosti postupanja po određenom zahtjevu ispitanika mora sadržavati uputu navedenom da ima mogućnost podnošenja pritužbe/prigovora nadzornom tijelu kao i ulaganju pravnog lijeka na takovu odluku. Zahtjevi ispitanika ne smiju se naplaćivati, izuzev ako se utvrdi da su isti neutemeljeni ili pretjerani (učestali), no i onda se može naplatiti administrativni trošak ili pravovaljano odbiti postupiti po zahtjevu.